WEB - SIDE

Besøk min webside: http://norskfaglig.weebly.com/

mandag 22. oktober 2012

Skriveglede

Tenkte å dele en fantastisk artig opplevelse jeg hadde i en norsktime forrige uke. Elevene fikk se et bilde som lærer viste frem i klasserommet. Bilde ble limt inn i skrivebok, se bildet nedenfor. Lærer lurte på hva de så på bilde, hvorfor de trodde ungene gikk på den stien, hvor de skulle ? osv.


 

Elevene syntes det var litt vanskelig i starten å svare på alle spørsmålene. Det var nok litt uvant å måtte se for seg hva som hadde hendt eller hva som skulle skje. Men etterhvert tok fantasien og kreativiteten løs og elevene så for seg mye rart. Etter denne samtalen skulle elevene få skrive en historie helt fra eget hode. Mange skrev tilnærmet likt det som ble sagt tidligere under gjennomgangen, mens noen andre lot virkelig fantasien få spillerom. En elev ble etterhvert veldig stolt av hva han hadde skrevet og ville vise oss lærere hva han hadde fått til. Mens han sitter å skriver sier han: "Dette er den beste arbeidstimen jeg noen gang har hatt." Herlig :-) Denne eleven synes det er litt vanskelig å arbeide når han får fortalt hva han skal gjøre, men får han fritt spillerom blomstrer han.



7 kommentarer:

  1. For en herlig følelse for eleven og deg som lærer! Det er slike opplevelser en må bygge videre på:)

    SvarSlett
  2. Så fint at eleven følte at han mestret noe, og fikk utløp for kreativiteten sin. Det er ingenting som er bedre enn når man treffer elevene med oppgavene man gir.

    SvarSlett
  3. Som lærer er det vår viktigste oppgave å søke etter mestringsfølelsen hos elevene. Jeg tror og mener at klarer man det er mye gjort. Da kommer mye av kunnskapen av seg selv. Så enkelt, men dog så vanskelig.

    SvarSlett
  4. Virkelig en solskinnshistorie det du forteller. Ingenting er som den følelsen man får når man ser at elevene mollkoser seg med arbeidet sitt!
    Da jeg var i praksis i første klasse brukte vi samme maleriet som utgangspunkt for elevenes egne eventyrbøker. Første og andre klasse samarbeidet i norsktimene. De jobbet i grupper hvor andreklassingene var sekretærer, men alle var med å diktet historien til bildet og så tegnet de flotte tegninger til. Etterpå laget vi bøker med maleriet som forside. Alle gruppene fikk lese historien sin for hverandre og vise fram bildene de hadde tegnet, til stor glede og masse applaus fra de andre. Oppgaven skapte glede og mestringsfølelse hos elevene. Det var en flott opplevelse! :)

    SvarSlett
  5. Herlig :-) Det er en så god følelse man får som lærer når elevene tar tak i oppgavene vi gir dem. Vi kan i en slik arbeidsøkt som du beskriver observere initiativ, kreativitet, samarbeid, glede, mestring og anerkjennelse. Noe som også bygger opp klassemiljøet og fellesskapsfølelsen. Dette er viktige opplevelser man må ta vare på og gjenta så ofte som mulig.

    SvarSlett
  6. Dette er noe av det du kan ta med deg i skattekista di, Synnøve. Husk å samle alle vakre, læringsfulle, triste, humoristise, sorgfulle og lykkelige skatter der :) Det er disse skattene som gjør deg til det fantastiske menneske og flinke læreren du er.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Trude :-) Skattekista mi fylles opp, tror det er plass til mange slike historier. Blir en del gjennom et arbeidsliv :-)

      Slett