WEB - SIDE

Besøk min webside: http://norskfaglig.weebly.com/

lørdag 6. oktober 2012

Scribus

Scribus er et lay-out og publiseringprogram som vi kan bruke til å lage f.eks plakater og bokomslag. Nedenfor ser dere min første plakat laget med dette programmet. Plakaten viser vårt lille paradis i Sverige. Galtispuoda, utenfor Arjeplog.

En artig måte å arbeide med bilder på. Tar gjerne programmet med meg inn i skolen slik at elevene kan få kjennskap til dette. Etter f.eks en tur kan vi dekorere klasserommet med plakater fra den aktuelle turen, eller elevene kan presentere seg selv og sine interesser for de andre i klassen med en slik plakat. Det er bare fantasien som setter en stopper for bruken av dette i skolen.
 
Tror at dette kan være aktuelt for elever fra 3. klasse. Kanskje før om elevene har kjennskap til bildebehandling fra før av. Allerede fra 1. klasse kan vi starte med å ta bilder, overføre dem til pc, lagre og skrive ut. Blir elevene opplært på IKT fra starten av, er dette en artig måte å lære på.
 


2 kommentarer:

  1. Fin plakat. Jeg har også stått på ski i Galtis.
    God reflektert om bruk av IKT/Scribus i småskolen. Kanskje kan læreren lage en bursdagsplakat i 1. klasse?

    Ellers vil jeg gjerne at elevene skal lage plakater med faglig innhold knyttet til kompetansemål. Etter 4. trinn skal elevene i norsk under sammensatte tekster kunne finne opplysninger i en sammensatt tekst ved å kombinere ord og illustrasjon, kunne lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde, kunne drøfte noen estetiske virkemidler i sammensatte tekster. Liten tvil om at Scribus vil passe godt her. Læringa blir mye bedre hvis den knyttes til noe elevene selv har opplevd og gjort enn om de bare skal forholde seg til noe mer perifert som andre har produsert.

    SvarSlett
    Svar
    1. I Galtis er det flott :-) Etterhvert som man blir kjent med bruken av Scribus ser jeg for meg mange måter å bruke programmet på i skolen. Ikke bare i norskfaget, men også andre fag. Her om dagen hadde vi en aktivitet som gikk på å lage ulike former i Jovo og klosser. Jeg gikk rundt i klasserommet og tok bilder av elevenes arbeid og tenkte: Dette skal jeg prøve å lage en plakat av som vi kan henge i klasserommet.
      Om elevene kunne lage plakat selv, hadde de kunne lært mer om former ved å selv lage plakaten med tekst og bilder. Dette gjeldre også i norskfaget. Artig å kunne dokumentere sitt arbeid på denne måten. Ennu bedre å kunne legge arbeidet frem muntlig for klassen til slutt.

      Slett