WEB - SIDE

Besøk min webside: http://norskfaglig.weebly.com/

søndag 21. oktober 2012

IKT stasjon på 1. og 2. trinn

Da er jeg i gang med forberedelser til stasjonsarbeid  på 1. og 2. trinn. Den stasjonen som jeg skal forberede skal inneholde IKT og norsk :-) Passer jo veldig bra, da jeg studerer Norsk 2. Passer også veldig bra da dette er et område der jeg kvier meg til å sette i gang med. Derfor tar jeg utfordringen og hopper i det :-).

Stasjonsarbeidet skal foregå over 1 hel skoledag. Vi organiserer 4 grupper med  ca 20 elever på hver gruppe. Tiden en gruppe får på hver stasjon er ca. en skoletime. Gruppene inneholder elever fra 1. og 2. trinn.

Foreløpig ser jeg for meg at jeg deler gruppene jeg får i to. 10 av elevene starter med IKT. 2 og 2 på hver PC - oppgaven blir å logge seg på og skrive bokstaver som de kjenner. Elevene skal samarbeide om bokstavutforskingen.
Den andre gruppen skriver bokstaver for hånd på eget ark.
Disse bokstavene kan de overføre på PC etterpå. Når halve tiden er gått bytter vi.

Utfordringen min blir å organisere maskiner og elever og få alle elevene i gang på datamaskinene. Elevene har hvert sitt brukernavn og passord for innlogging. Å logge seg selv inn på maskinene skal læres da det er et mål etter 2. trinn på skolen vår at de selv skal kunne logge seg inn og av på maskinene. Da jeg deler inn elevene på den måten jeg har tenkt vil jeg ha få maskiner å organisere. Jeg håper dette blir overkommelig, slik at jeg etterhvert ser nye løsninger å gjennomføre stasjonsarbeide på. Både jeg og elevene skal lære mye fremover. Det blir en spennende tid og jeg ser frem til å komme i gang.

2 kommentarer:

  1. Her har du jo fått inn tilpasset opplæring på en flott måte. Etter mine erfaringer synes ungene data er et spennende redskap for læring.

    SvarSlett
  2. Har etterhvert fått prøvd ut litt stasjonsarbeid på data og jeg kjenner at dette er noe jeg skal fortsette med. Synes elevene blir mer interesserte og aktiv til egen læring når vi tar frem datamaskinen. De får en indre motivasjon som driver de. Pauser vil de jo ikke ha, og når vi sier de skal bytte stasjon vil de ikke det. Så PC må vi få brukt mer i skolen :-)

    SvarSlett