Bautasteiner vi gikk forbi.
Å skape felles opplevelser i en klasse kan f.eks gjøres ved å gå på tur. Den felles opplevelsen blir da en ramme for etterarbeidet som kan skje i klasserommet. I etterarbeidet kan vi prate om turen, hva vi har opplevd og sett. Hva vi har gjort og hørt. Denne muntlige delen av norskfaget kan også gjøres skriftlig ved at vi skriver ned setninger som elevene sier. Disse små historiene kan videre bli brukt til f.eks bokstavjakt og ordjakt.
På disse turene kan lærer også legge opp til at elevene tar bilder med et digitalt kamera av noe de synes er spennende på turen. Etterarbeidet kan da være å "tømme" bildet for ord. 1.klassingen kan fortelle noe fra bilde, som lærer skriver ned. Eldre elever kan prøve å skrive ord og setninger selv fra bilde. En fin måte å bruke kamera og pc i norskfaget.
"I byen så vi en mann som var en skulptur"
Hei Synnøe.
SvarSlettFint at du lærte noe nytt om byen din. Gode tips til hvordan man kan jobbe med bilder i skolen i forhold til fellese opplevelser:)
Hei Silje.
SlettMange gode ideer man snapper opp her og der :-) Noen ideer prøver man ut, andre tar det litt tid før man får satt på dagsorden. Ses i morgen.
Svært godt om hvordan jobbe muntlig og skriftlig for å forsterke læringa etter faglige utflukter.
SvarSlettTakk for det. Denne måten å arbeide på har jeg god erfaring med fra barnehagejobben min. Barnehagen jeg jobbet i er en friluftsbarnehage som er mye ute på tur. Vi brukte kamera aktivt. Bildene brukte vi som etterarbeid i gruppen, samt la de ut på hjemmesiden slik at foreldre og barn sammen kunne prate om det som skjedde i barnehagen hjemme.
SvarSlett