WEB - SIDE

Besøk min webside: http://norskfaglig.weebly.com/

torsdag 8. november 2012

Video fra lesesenteret

For noen dager siden foreleste Lesesenteret i Stavanger for oss på skolen vår. Ungdomstrinnet skal nå fokusere på lesing i alle fag, derfor en liten oppdatering om lesing på skolen vår.

Definisjon på lesing er: Lesing = (avkoding * forståelse) * motivasjon

Det holder ikke bare å lese de trykte bokstavene, men du må også forstå hva det er du leser. Har du en god porsjon motivasjon for lesing så kommer du langt :-).

Lesesenteret viste en liten videosnutt om det å lese. Den sier meg ganske mye. Fagtekster på Norsk2 studiet inneholder mange ord som jeg ikke bruker til daglig. F.eks. grafem, morfem, syntaktisk forståelse, analytiske lesemodeller, ortografisk lesing osv. Disse ordene er uforståelig om du ikke vet hva de betyr. Etter hvert som jeg har lest om disse ordene og skapt en forståelse av dem, er ordene blitt en del av meg. Jeg har lagret dem og kan bruke dem i rett sammenheng. Jeg har funnet "knagger" å henge dem på slik at jeg forstår meningen.
Vi studenter må bruke tidligere erfaringer for å finne mening i vanskelige ord. Kanskje er det ord vi aldri finner mening i? Slik er det også for de små elevene våre - ikke bare er det vanskelige ord å forstå, det er også vanskelig å avkode det som er skrevet. Leser elevene et ord de ikke forstår, finner de ingen mening i det de har lest. Derfor er det viktig at vi som lærere gir dem tekster som de har mulighet for å avkode, det er viktig at de forstår det de leser og det er spesielt viktig å snakke om vanskelige ord og lage et klima i klassen slik at elevene kan spørre om betydningen av ord som de synes er vanskelig.

 
Video fra Lesesenteret i Stavanger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar