WEB - SIDE

Besøk min webside: http://norskfaglig.weebly.com/

tirsdag 2. oktober 2012

Å bruke IKT i stasjonsarbeid

I praksis i en førsteklasse opplevde jeg aktiv bruk av ikt i stasjonsarbeid. Klassen gjennomførte stasjonsarbeid 2 ganger i uken. Et stasjonsarbeid i norsk og ett i mattematikk pr. uke. Stasjonsarbeidet i norsk kunne se slik ut:

Stasjon 1:
Lesestasjon - elevene leste/så på bilder i ulike typer barnebøker.
 
Stasjon 2:
Skrivestasjon - elevene skrev/øvde på ukas bokstav i skrivehefte.
 

Stasjon 3:
Bokstavutforming - elevene former bokstaver/ukens bokstav i plastelina.

Stasjon 4:
Leseleksa - Denne stasjonen er lærerstyrt. Lærer og gruppen med elever leste over  ukas leselekse. Brukte metoden "veiledet lesing".
http://www.skoleipraksis.no/fremmedsprak-og-engelsk/filmar/veiledet-lesing/

Stasjon 5:
 IKT  - Gruppen med elever satt foran hver sin pc med hodesett. De gjorde
 oppgaver på  nettet fra Gyldendal. Se     
://web2.gyldendal.no/cims2html/default.ashx? template=grunnskolemarked&projectId=70&nick=safari_marked&menuId=10595

 


Jeg har ofte tenkt at det må være vanskelig å dra inn IKT i småskolen. Det er mange elever og alle trenger hjelp til innlogging, passord og det å finne nettsider selv. Jeg trenger selv hjelp mange ganger, og dette blir en hemsko for mitt ikt-virke i skolen. Etter praksistiden ser jeg at det trenger ikke være så vanskelig. Det gjelder bare å finne enkle løsninger. På dette stasjonsarbeidet var elevene inndelt i 5 grupper med 4 elever på hver gruppe. Å  administrere 4 datamaskiner var en overkommelig oppgave for meg som lærer. Jeg var overrasket over hvor enkelt det var mulig å gi elevene tilgang på ikt i skolen. Godt at vi kan komme ut i praksis å se ulike løsninger på de mange utfordringer vi som lærere kan møte.

  



4 kommentarer:

  1. Dette var en flott måte å trekke IKT inn i undervisningen på

    SvarSlett
    Svar
    1. Det syntes jeg også :-) Ble så glad da jeg så hvordan praksisskolen min trakk inn IKT i 1. klasse. Enkelt og greit. Dette kunne selv jeg klare som ser nytten av å bruke IKT i skolen, men som synes det er vanskelig å komme igang. Dette var overkommelig :-)

      Slett
  2. Gode eksempler på hvordan IKT kan brukes godt og naturlig og ikke minst overkommelig. Så bra at du ser mulighetene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Utfordringer er til for å løses. Noen utfordringer tar litt lengre tid å finne løsninger på, men når du finner de kan det være så lett å gjennomføre dem.
      Det handler om å se seg om og se det gode arbeidet andre kolleger gjør for så å gjøre det om til sitt :-)

      Slett